۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۶۰۸۱۲۰
آیت الله طبسی تشریح کرد؛

مسأله فرزند و همسر داشتن امام زمان | استناد مدعیان دروغین به روایات بی سند

مسأله فرزند و همسر داشتن امام زمان | استناد مدعیان دروغین به روایات بی سند
آیت الله طبسی به بررسی روایات و اسناد پیرامون فرزند و همسر داشتن امام زمان(عج) پرداخت و گفت: هیچ دلیل روشنی برای رد یا اثبات ازدواج امام زمان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله نجم الدین طبسی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در دومین نشست از سلسله نشست‌های مهدویت، آخرالزمان و مدعیان دروغین در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با بیان اینکه برخی مدعیان دروغین ادعاهای خود را در حوزه اولاد و ارتباط نسبی داشتن با امام زمان(عج) مطرح می‌کنند، گفت: زمانی در کوفه موضوع فرزند داشتن امام زمان(عج) یا نداشتن فرزند را مطرح کردم که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و مرحوم آیت الله عاصفی پس از آن جلسه به من گفتند موضوع مهم و ریشه‌ای را در اینجا مطرح کردی و دشمن را خلع سلاح کردی. در ارتباط با این مسأله باید بحث های بسیاری مطرح کرد و این موضوع بسیار ارزش دارد.

آیت الله طبسی در ادامه افزود: موضوع اولاد امام زمان(عج) مسأله‌ای است که کسی به آن نپرداخته است و مرحوم شوشتری تنها در حد چند صفحه به آن در کتاب خود پرداخته است، اما این بحث بر سر زبان‌ها بسیار است، برای حضور ریشه‌ای در این مبحث باید ادله طرفین بحث یعنی مثبتین و نافین را بررسی کنیم. موضوع اول این است که آیا امام زمان(عج) ازدواج کرده‌اند و برای ایشان همسر و فرزندی هست یا نه؟ محور دیگر این است که اگر فرض کنیم ایشان همسر و فرزند دارند آیا برای آنها نقشی در اداره جهان در دوران غیبت وجود دارد یا خیر؟ موضوع دیگر این است که آیا در دوران ظهور فرزندان ایشان نقشی خواهند داشت در امور مختلف جهان؟

با ادله استحسانی نمی‌توان همسر داشتن امام زمان را اثبات کرد

وی خاطرنشان کرد: این سه محور باید مورد بحث قرار بگیرد، بعضی موضوع را در دو محور مطرح می‌کنند، یکی اینکه آیا ایشان زن و فرزندی در دوران غیبت دارند یا ندارند؟ دومی اینکه ایشان چه زمانی ظهور خواهند کرد؟ هیچ مستند روشنی برای اینکه ایشان ازدواج کرده‌اند یا خیر وجود ندارد، اولین کسی که این مسأله را مطرح کرده است و به عنوان استحسان هم دلیل آورده است مرحوم مدرس صاحب کتاب جنات القلوب در بیش از ۳۰۰ سال پیش بوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ایراداتی که در زمینه استدلال استحسانی برای ازدواج امام زمان(عج) وجود دارد، اظهار کرد: توجه داشتن به سنت پیامبر اکرم(ص) دلیلی است که برای همسر داشتن امام زمان(عج) مطرح می‌شود اما دلیل محکمی نیست چرا که باید زمینه برای ازدواج فراهم باشد تا بتوان گفت ازدواجی صورت گرفته است، شاید شرایط برای ایشان به منظور ازدواج فراهم نباشد.

آیت الله طبسی ادامه داد: مرحوم آیت الله شوشتری معتقد است حتی ازدواج امام زمان(عج) پس از ظهور نیز مشخص نیست، این مباحث پیرامون اصل ازدواج مطرح است و باید به آن توجه داشت. اینکه آیا حضرت ولی عصر (عج) فرزندی دارند یا خواهند داشت موضوع دیگر است، دو روایت در این زمینه وجود دارد، روایت اول منقول از مسعودی در کتاب اثبات الوصیه است، روایت دوم در کتاب الغیبة شیخ طوسی است. در روایت ذکر می‌کند سه نفر از واقفین پس از شهادت امام موسی کاظم(ع) به نزد امام رضا(ع) می‌روند، واقفین کسانی بودند که معقتد به تمام شدن امامت به امام موسی کاظم (ع) داشتند، اینها وارد بحث با امام رضا(ع) شدند پیرامون عقاید خود، علی ابن ابی حمزه بطائنی به ایشان عرض کرد که پدر شما چه شد؟ امام فرمودند شهید شد، علی ابن ابی حمزه سؤال کرد امام بعد کیست؟ امام فرمود من وصی او هستم. علی ابن ابی حمزه گفت: اعتقاد ما این است که امام قبل از دنیا نمی‌رود مگر اینکه نسل خود را ببیند، این حرف را زمانی مطرح کرده که امام جواد (ع) به دنیا نیامده است.

وی در ادامه افزود: امام رضا(ع) به آن شخص می‌گویند این حدیث تتمه‌ای دارد و شما آن را حذف کرده‌اید، آن تتمه این است که نمی‌میرد امامی مگر اینکه اولاد خود را دیده است مگر مهدی(عج) و شخص معترف می‌شود به این حذف تتمه از روایت. از این روایت اینگونه برداشت می‌شود که امام زمان(عج) فرزندی نخواهند داشت.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر بگوییم حضرت صاحب الزمان(عج) فرزند ندارند بسیاری از مدعیان دروغین مهر ابطال خواهند خورد و رسوا خواهند شد، تصریح کرد: اگر بگوییم منظور از روایت این است که امام فرزندی که امام باشد نخواهند داشت بازهم مدعیان دروغین شکست خواهند خورد و در هر دو صورت ماجرا به نفع مدعیان فرزندی و نسبت داشتن با امام زمان(عج) تمام نخواهد شد. مدعیان دروغین سواد چندانی ندارند و به همین دلیل به علوم مهم نظیر رجال معتقد نیستند و در مباحثی که با اینها داشته‌ایم شاهد ضعف شدید علم و سواد بوده‌ایم، آنها معتقد هستند علم رجال یک بدعت است تا بتوانند دروغ های خود را ترویج دهند در حالی که علم رجال برگرفته از نصوص و یادگار از دوران ائمه معصومین(ع) است.

مدعیان دروغین از کمبود سواد دینی مردم سوء استفاده می‌کنند

آیت الله طبسی با اشاره به سوء استفاده مدعیان دروغین از ضعف علم و سواد مردم، اظهار کرد: مدعیان دروغی عوام فریب هستند، در مواجهه با علم رجال این اشخاص بشدت کم خواهند آورد، مواجهه علمی با این افراد آنها شکست می‌خورند چرا که سواد و علم درستی ندارند، اما در روش‌های عوام فریبی بسیار موفق هستند. شیخ طوسی می‌فرمایند کسانی که مدعی هستند که امام زمان(عج) فرزندی دارند و سیزدهمین امامان فرزند ایشان است، حرف‌شان باطل است، استدلال کرده‌ایم امامان دوازده نفر هستند و این سیزده نفر بودن امامان یک قول فاسد است.

وی به ادعای برخی مدعیان دروغین، مبنی بر ۲۴ نفر بودن امامان، اشاره کرد و گفت: این ادعایی که این افراد مطرح می‌کنند نه با شیعه مطابقت دارد و نه با اهل سنت، اینها باید خود را به عنوان یک فرقه و مذهب جدید معرفی کنند. اما کسانی که مدعی هستند امام زمان(عج) فرزند دارند، آیت الله شوشتری پیرامون این موضوع مدعی هستند قدما راجع به این موضوع حرفی نزده اند، اما معاصرین نظیر مرحوم نوری در النجم الثاقب حرف‌هایی در این زمینه دارند و می‌گویند جزایر خضرا وجود دارد و هر جزیره در اختیار یکی از فرزندان امام زمان(عج) است.

اهمیت توجه به همه روایات در نقل یک موضوع

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به استناد مدعیان فرزند داشتن امام زمان(عج) به روایتی از شیخ طوسی مبنی بر بی اطلاعی فرزندان امام زمان(عج) از مکان ایشان، تصریح کرد: نکته اول این است که این روایت در نقل از شیخ طوسی محرف است، یعنی یک اشتباهی در نگارش دارد،در نقل شیخ طوسی واژه «ولی» به اشتباه«ولد» ذکر شده است که هم شیخ طوسی در کتابی دیگر و هم نعمانی صحیح آن را «ولی» ذکر کرده‌اند. باید در نقل روایات با دقت نظر فراوان ورود پیدا کرد و نه اینکه تنها به یک کتاب و یک نقل اکتفا کنیم.

آیت الله طبسی استناد به خواب را عامل تنزل مسأله مهدویت دانست و عنوان کرد: در ماجرای جزیره خضرا شخصی مدعی است که از نوادگان امام زمان(عج) است و نائب خاص ایشان هم هست، این یک دروغ است. این روایت از بحارالأنوار مجلسی نقل شده و خود ایشان در همان کتاب می‌فرماید این روایت را در اصول معتبره ندیدم و علت نقل آن از باب مجادله بوده است، یعنی صرفاً این روایت در جایی دیده شده و این ضعیف‌ترین حالت نقل روایت است. چنین روایتی را نمی‌توان به عنوان یک مستند نقل کرد./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات